Tekstgrootte
AANMELDING EN TOELATING, LEES ONDERSTAANDE INFORMATIE ZORGVULDIG
Aanmelding en Toelating
ls onderdeel van het aannamebeleid van BS de Windwijzer
_________________________________________________________________________________________
Inleiding
Basisschool de Windwijzer is één van de 44 scholen van Stichting Innovo|Onderwijs op Maat en heeft de mogelijkheid om - binnen door het bestuur gestelde kaders - school specifiek toelatingsbeleid incl. voorrangsregels te formuleren.
Onze school is een bijzondere basisschool en telt per 1 februari 2022 254 leerlingen, verdeeld over 8 groepen. De belangstelling voor onze school is groot en daar zijn we trots op.
Echter, doordat er een limiet zit aan het aantal kinderen in relatie tot de beschikbare huisvesting én een limiet voor wat betreft het aantal kinderen pér groep - waaraan wij onderwijs op maat kunnen bieden - is het noodzakelijk dat wij een daarop afgestemd toelatingsbeleid incl. voorrangsregels hanteren. Gereguleerde instroom is noodzakelijk om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen waarborgen.
De school maakt hierbij een onderscheid in:
1. Reguliere instroom.
Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die nog NIET leerplichtig zijn en dus nog niet eerder op een andere school hebben gezeten.
2. Tussentijdse instroom (ook wel zij - instroom genoemd).
Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die van een andere school komen.
Dit beleid is breed besproken met zowel het schoolbestuur, als alle relevante geledingen van de school en vastgesteld voor de periode van 01-01-2023 tot en met 31 juli 2025.
Aanmelding en Toelating
_________________________________________________________________________________________
In de volgende paragrafen worden de voorrangsregels beschreven, die gehanteerd worden bij de bepaling of een leerling al dan niet wordt toegelaten. Deze zijn met name gericht op het getalsmatig in de grip houden van de groepsgrootte.
Het aantal leerlingen in een groep kan dus een reden zijn, dat een aanmelding niet omgezet wordt in een toelating. In dat geval is er in principe geen sprake van zorgplicht voor onze school/bestuur, maar de procesbegeleiders van ons bestuur ondersteunen toch graag bij het vinden van een andere school.
De ondersteuningsbehoefte van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school kunnen ook een reden zijn, een aanmelding niet om te zetten in een toelating. Hiermee gaat echter wél de zorgplicht van onze school/bestuur gelden, en gaan wij actief met u op zoek naar de best passende plek.
1. Reguliere instroom
_________________________________________________________________________________________
De reguliere instromers zijn de vierjarige kinderen, die in de regel vanaf die leeftijd op onze school starten in groep 1 (jongste kleuters). De maximale groepsgrootte op De Windwijzer is in principe 27 leerlingen. Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximumaantal beredeneerd af te wijken.
1.1 Voorrangsregels Reguliere Instroom
Bij het aanmelden en toelaten van reguliere instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
a. Kinderen, waarvan al oudere broertjes/zusjes op school zitten hebben voorrang op andere kinderen.
b. Kinderen die in de buurt (voedingsgebied) van de school (komen) wonen (thuisnabij), hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen, mits het maximumaantal leerlingen nog niet bereikt is. Deze toelating gebeurt op volgorde van binnenkomst en na inleveren van het aanmeldformulier*.
c. Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.
d. Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, kunnen op een plaatsingslijst worden gezet.Wanneer er 3 maanden voor de vierde verjaardag nog plek is, kan het kind worden aangemeld.
*Ouders kunnen hun kind vanaf dat het 3 jaar is aanmelden. Dit betekent ook dat er pas een oriënterend gesprek gepland kan worden vanaf het moment dat het kind 3 jaar is.
1.2 Voedingsgebied
Binnen het voedingsgebied van onze school (wijken, postcodes) hanteren we de volgende voorrangsregels (in volgorde van hoog naar laag):
a. Kinderen uit de wijken: Heerlerbaan, dat is de postcodes: 6418
b. Kinderen uit de wijken: Molenberg, dat is de postcodes: 6416
1.3 Procedure Reguliere Instroom
a. Ouders melden hun kind in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het 4 jaar wordt op onze school aan, bij voorkeur zo spoedig mogelijk nadat hun kind 3 jaar is geworden. Aan aanmelding gaat een intakegesprek/rondleiding vooraf. Concreet betekent ‘aanmelden’ dat de ouders een aanmeldformulier invullen, dat de school pas in ontvangst zal nemen als het kind de leeftijd van minimaal drie jaar heeft bereikt. Het aanmeldformulier wordt ingeleverd bij de directeur. Aanmelden is nog geen toelating/inschrijving.
b. Zo snel als mogelijk na de aanmelding (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) volgt het schriftelijke besluit over de toelating van het kind. Dit besluit kan positief of negatief zijn.
De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om – daar waar nodig – onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. Als onze school daar
niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
c. Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerlingadministratie.
d. Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.
2 Tussentijdse Instroom
_________________________________________________________________________________________
De tussentijdse instroom betreft leerlingen, die bijv. i.v.m. verhuizing op onze school worden aangemeld (en dus afkomstig zijn van een andere school). De maximale groepsgrootte van onze groepen is in principe 27 leerlingen. Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximumaantal beredeneerd af te wijken.
2.1 Voorrangsregels Tussentijdse Instroom
Bij het aanmelden en toelaten van tussentijdse instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
a. Kinderen die in de buurt (thuisnabij-voedingsgebied) van de school (komen) wonen, hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen, mits het maximum aantal leerlingen nog niet bereikt is.
b. Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.
c. Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, worden - afhankelijk van de betreffende groep en beschikbare ruimte – toegelaten, mits er minimaal nog 2 reserve plaatsen beschikbaar zijn voor tussentijdse instroom uit categorie a.
2.2 Procedure Tussentijdse Instroom
a. Na de schriftelijke aanmelding bekijkt de school op basis van de maximale groepsgrootte en de voorrangsregels (2.1) of de leerling kan worden toegelaten. Is dat niet het geval dan ontvangen de ouders (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) hierover schriftelijk bericht. Dit bericht kan positief of negatief zijn.
De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. Als onze school daar niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
b. Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerlingadministratie.
c. Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.